De Red Hot Chickenwings van Hot Fried Chicken

Honger! Zin in stukken kipwings. Wat doe je dan zolang de KFC niet open is? Juist: HFC bestellen. Hot Fried Chickens. Maar ook rood. En rauw. En niet best. Het overkomt Jay Visser en getuige de reacties op Facebook hebben meer mensen niet gare kip ontvangen van HFC.

HFC is een wannabe KFC-toko aan het Zuidvliet. Populair wel. Want kip is hot. Veel Leeuwarders bestellen er. Met wisselende reacties. De kip van Jay is in ieder geval alles behalve gaar en appetijtelijk. Het oogt, zoals iemand op zijn Facebookpagina zegt, als “een levende kip die door de kruimels is gerold.”

Geen reactie

Uiteraard heeft Jay gebeld met het restaurant, maar die zeggen dat de kip goed is. “Ik heb gevraagd of ze langs wilden komen, zodat ze met eigen ogen konden zien dat de kip niet gaar was, maar dat wilden ze niet. De meid die ik aan de telefoon had zou de leidinggevende contacten en mij terugbellen binnen een half uur.”

Dat gebeurt niet. Het blijft stil. Dus gooit Jay zijn frustratie (Bob Marley zong het al: a hungry man is a angry man) over het eten op zijn Facebookpagina. DeĀ foto van de ranzigheid zegt eigenlijk al genoeg, maar hij doet er ook nog een kort oproepje bij:

“Lieve facebook-vrienden. Dit wil ik met jullie delen omdat ik het belangrijk vind wat jullie denken over deze kip van Hot Fried Chicken in Leeuwarden. Ik heb namelijk contact opgenomen met Hot Fried Chicken en ze geven aan dat het niet rauw is en dat het voor hun normaal is. Is dit rauw? Deel dit bericht omdat ik niemand het gun om erg ziek te worden.”

Klachten

Onder de post stromen de reacties binnen van Liwwadders die ook niet al te zuivere ervaringen hebben met HFC. Renzo Engwerda, bekend Youtuber, tagt een vriendin en reageert: “Hier zijn wij een week ziek van geweest.” De vriendin bevestigt de lezing. En zo gaat de klachtenregen maar door. Mensen worden ziek, niet geholpen en buikpijn.

Kim meldt: “Ze zeiden laatst tegen mij dat het komt door de scherpe kruiden. Dat daardoor de kip wat rood kan zijn… fuckers.” Iemand anders schrijft: “Ik ben letterlijk een week ziek geweest toen ik kip bij hun heb gehaald, thank God for the KFC… almost.” Tussen de waslijst aan vergelijkbare ervaringen zitten ook wat positievere of meer genuanceerde noten.

Zoals die van Kevin: “Ik vind de kip daar de laatste tijd super chill!! Alleen het ziet er normaal wel wat beter uit dan op deze foto, wss iets te snel uit de frituur gehaald.” Daar lijkt het wel op, kan een keer gebeuren, maar omdat de er kennelijk zoveel nare ervaringen zijn en omdat Jay niet heel netjes wordt geholpen met zijn klacht, bellen we met HFC.

Bellen met HFC

Dat levert in eerste instantie een probleem op. De telefoon wordt opgenomen, maar de eigenaar is er niet. Die zit een week in het buitenland en is onbereikbaar voor commentaar. Dus er komt geen commentaar. Dat komt ons bekend voor, want ook dit wordt geschreven onder de post van Jay: “Ik had hetzelfde, toen ik erover belde konden ze me niet te woord staan, want de manager was een week weg.”

Bij ons dus ook het geval. Terwijl de meid van HFC, die Jay aan de telefoon had, nog zei dat ze de baas direct zou contacten. De dame die wij aan de lijn hebben gaat uiteindelijk toch een beetje door het stof: “We hebben in het verleden vaker klachten gehad. Daarom hebben we ons productieproces aangepast. We frituren de kip nu onder hoge druk en bakken het vervolgens in olie na. Zodat we zeker weten dat het gaar is.”

Het verhaal van Jay komt haar dan ook totaal niet bekend voor. En hoewel ze aangeeft dat ze met een klein team werken, kan ze zich niet heugen dat er iemand vandaag gebeld heeft met een klacht. “Dit kan niet kloppen. We weten wat we verkopen. De kwaliteit is goed. We doen ons best en leveren verse kwaliteit. Kijk maar op Thuisbezorgd.nl, daar staan allemaal positieve recensie.”

Lovende recensies op Thuisbezorgd

Dat klopt. Er staan bijna 600 reviews achter de naam van HFC op de bezorgsite. Het gros daarvan is zonder tekst en positief: vier tot vijf sterren. Maar het zou niet voor het eerst zijn dat een ondernemer zichzelf omhoog reviewt op Thuisbezorgd. Het wat scherpere oog leert dat er toch ook wel heel veel klachten tussenstaan. Eigenlijk is het gros van de geschreven recensies niet zo heel positief.

Voorbeeldje: “Bedorven kip!! Teruggebeld maar ze konden niets doen want eigenaar niet aanwezig volgens hun zeggen. Geen geld terug en ook geen eten. Geen sterren waard!” Goh, we kunnen niets doen want de baas is er niet. Waar kennen we dat ook alweer van. Goed, we willen ook niet te cynisch worden en eigenlijk vooral in de feiten blijven hangen. Zoals de kip van Jay, de vele klachten en de kip die we zelf net hebben besteld. Als extra (ontlastend) bewijs. Oordeel zelf:


Lieve facebook vriendenDit wil ik met jullie delen omdat ik het belangrijk vind wat jullie denken over deze kip van…

Geplaatst door Jay Visser op maandag 8 mei 2017

Ga het gesprek aan ( comments)