Opstappen VVD’er GJ van Ulzen legt wel meer modder bloot

ulzen mening column

Eerder deze maand stapte GJ van Ulzen op als penningmeester van VVD Leeuwarden. Op de feesboeks circuleerde een tweet van de beste man, waarin hij het had over negers, fascisten en andere vrienden.

Eerst werd er nog geroepen dat de tweets op persoonlijke titel waren gedaan. Maar in het lokale schemerveld waar politieke visie en persoonlijke opvattingen elkaar continu overlappen, moet je als partij gewoon duidelijk zijn in wat wel en niet toelaatbaar is.

Zijn partij besloot dan ook, na een paar uur te hebben gewacht op de publieke opinie, dat dit niet kon, nam afstand van de uitspattingen en gaf Gertjan de ruimte om zelf op te stappen.

Nieuws onder het nieuws

Het beperkte relletje bracht echter wel wat meer aan het licht dan de uitspraken van een populistisch formulerende kwibus. Iets waarvoor we eigenlijk nog veel meer moeten waken.

Onder het nieuws, dat ook door andere media werd gebracht, stonden bijvoorbeeld opvallend veel reacties van mensen die het eigenlijk wel met Van Ulzen eens zijn.

“Hij zegt tenminste waar het op staat,” was te lezen. En dat was niet de enige steunbetuiging voor de foute tweet. “Hij zegt wat velen denken,” en “Zo is het toch ook?” In de ogen van deze mensen is Van Ulzen een vrijgevochten held.

Wat hieruit blijkt is dat er buiten onze veilige wereldbeeld, waar we natuurlijk het allerbeste weten hoe de wereld werkt, nog heel wat mensen zijn die er niet hetzelfde over denken.

Mensen die het oké vinden dat je ‘neger’ zegt, die denken in Nederlanders en buitenlanders en die vinden dat het een goed idee is om op Geert Wilders te stemmen. Hartstikke erg, moeten we zeker wat aan doen. Maar laten we dat dan wel op een normale manier doen.

Politiek correcte bruinhemden

Want tegenover lallende politici en buitenlui zonder blad voor de mond staan minstens evenveel sociaal betrokken vrienden op, die zichzelf zo graag als ruimdenkend en empathisch zien. Sociale voorvechters willen ze graag zijn, dappere kruisvaarders van de goede moraal.

Niets is natuurlijk minder waar. Gewapend met de knuppels van het morele gelijk patrouilleren deze politiek correcte bruinhemden onze online omgeving. Met een bijna perverse drang naar genadeloze vergelding zoeken deze brave burgers naar afwijkende meningen en kritische vragen.

Wanneer er bijvoorbeeld iemand in een reactie onder het Suksawatstuk zegt dat hij ook wel eens een kaaskop is genoemd, trekt de jongeman die in deze discussie heeft aangezwengeld werkelijk alles uit de kast.

De hier gemaakte en toch vrij onschuldige vergelijking tussen blank en zwart wordt ontvangen als een oorlogsverklaring en de verkondiger ervan staat direct en zonder omhaal gelijk aan iemand die de deportatie van moslims naar Auschwitz verheerlijkt. “Dan ben je net zo erg,” staat er letterlijk te lezen.

Oftewel, ben je het niet eens met de regenboogwereld van de publieke opinie, dan ben je er keihard tegen. De digitale schandpaal is vervolgens je lot. Want ja, daar kies je voor als je een afwijkende mening online zet.

Het publieke debat is monddood

Het zijn dergelijke sociaal geformuleerde rechtsstructuren, die elke vorm van debat onmogelijk maken. De manier waarop het relletje wordt gestart en de reacties die het oproept laten zien dat er voor enige nuancering geen plek meer is. En dat is niet alleen hypocriet, het is gevaarlijk.

Het is gevaarlijk omdat mensen zichzelf en hun mening positioneren aan de zwarte en witte uiteinden van het spectrum van een discussie. Het is gevaarlijk omdat we niet meer leren hoe we met elkaar moeten praten, hoe we het met elkaar eens kunnen worden

Het is gevaarlijk omdat we onszelf leren iedereen om ons heen in een hokje te plaatsen, terwijl we onszelf zien als vrijgevochten geesten met ideeën die die van het overige rapalje overstijgt. En dan gaan we dus rare dingen schreeuwen.

Kijk maar naar Ulzen-gate. Je moet voor of tegen zijn, je bent sociaal of asociaal. Je vindt het woord ‘neger’ echt niet kunnen, anders ben je racist. ‘Relnicht’ mag je ook niet in je mond nemen, want dan ben je homofoob.

Grijs is ook een mooie kleur

Je kiest, om even in de context te blijven, zwart of wit. Blijkbaar hoort dat opeens zo. Niemand kijkt nog naar het grijze gedeelte, terwijl dat juist een stuk vrijer en groter is dan welk uiteinde dan ook.

Want het antwoord op welke discussie dan ook is zelden zwart of wit. Het is heel vaak gewoon grijs. Hoe donker- of lichtgrijs hangt dan af van welke hoek je ernaar kijkt.

Het woord neger maakt iemand namelijk niet meteen een racist, het woord relnicht maakt van iemand geen homohater en gefundeerd twijfelen aan de menselijke invloed op de klimaatverandering, maakt je nog geen klimaatontkenner.

En dan kun je helemaal gelijk hebben dat een politicus zich zo niet moet uitlaten en dan kun je ervoor kiezen om het erover te hebben, misschien zelfs met een bak koffie erbij. Maar een razzia, ook al heb je de publieke opinie aan je zijde, blijft gewoon een razzia.

Column door Henk Rigter

Ga het gesprek aan ( comments)