Leeuwarden krijgt supertrein naar Randstad

supertrein naar leeuwarden

Stel je voor dat je in een uur naar Amsterdam kunt treinen. Op dit moment nog een onnozele droom, maar als het aan ProRail ligt is zo’n supertrein binnen een paar jaar al werkelijkheid.

Vertel iemand dat je met de trein naar de Randstad gaat en je wordt vol medelijden aangekeken. Met paard en wagen ben je nog eerder op het Leidscheplein dan wanneer je op het ongedurige humeur van de NS moet vertrouwen.

Stopje hier, vertraginkje daar, afkoppeling van een wagon zus, je kent het wel. Geen enkele indicatie om te geloven dat je binnen die beloofde twee uren Amsterdam CS binnen komt rollen. Ja, als het meezit, doe je er twee uur en zeven minuten over, maar drie uren zijn geen uitzondering. Das ist doch wahnsinn!

Supertrein vanuit Leeuwarden en Groningen

supertrein

Dit is alles dat Meppel straks nog van ons ziet.

Straks dus allemaal verleden tijd. In de LC zegt ProRail eindbaas Pier Eringa dat er binnen een paar jaar een trein gaat rijden die vliegt als de brandweer en niet stopt tot ‘ie stilstaat in Amsterdam, Utrecht of Rotterdam. Ha, doei Zwolle!

De spoorraket zal dan tijdens de spits twee maal worden gelanceerd om je in de helft van de tijd naar de Randstad te schieten. Tussen de spitsen door neem je dan nog per boemeltreintje de toeristische route door heel oostelijk Nederland voordat je eindelijk eens in de Randstad komt, maar soit.

Klein puntje, voor zulke verbeteringen moet er nog wel even wat geld bij. Om hoeveel het gaat is niet bekend, maar laten we hier niet moeilijk over doen.

Want als je openbaar vervoer rendabel wilt maken voor de mensen, moet je er inderdaad voor zorgen dat we gewoon een beetje fatsoenlijk van A naar B kunnen komen, niet dan? Dat mag wel wat kosten.

Ga het gesprek aan ( comments)