Meer treinen tussen Leeuwarden en de rest van de wereld

Leeuwarden krijgt een stuk meer treinen, waardoor de verbindingen met Groningen en de Randstad een stuk beter worden. Het kost een miljard, maar dan heb je ook wat. 

Een en ander maakte ProRail bekend in het ‘Spoorplan Noord-Nederland‘. Er wordt geschat dat er veel meer mensen met de trein gaan reizen en daarom moet er heel wat verbeterd worden.

Zo krijgt station Leeuwarden grotere perrons, rijden er tussen Leeuwarden en Groningen langere treinen en gaan de treinen hier en daar ook een stuk sneller rijden. En hoera, tussen ons en Grunn komt een extra sneltrein.

Met andere woorden, onze stad wordt een stuk bereikbaarder. Je zit zo in Groningen, Harlingen of de Randstad en andersom geldt precies hetzelfde.

Meer trein is meer beter

Dat is belangrijk, want zelfs in deze moderne tijden heeft Leeuwarden in de rest van het land nog altijd de naam om een afgelegen gehucht te zijn. Klopt natuurlijk geen hout van, maar breng dat die buitenlui maar eens aan het randstedelijke verstand.

Een snellere, meer regelmatige verbinding per spoor, brengt de Friese hoofdstad een stuk dichterbij. De veelgehoorde zin “Ja ik wil wel eens langskomen, maar Leeuwarden is ook zover weg,” is dan meteen verworden tot een kul-argument.

De kosten en de aanpassingen

Meer treinen tussen groningen en leeuwarden

Zo’n aanpassing heb je niet zomaar gemaakt. Sporen worden hier en daar verdubbeld, tussenstations worden groter en in Hardegarijp komt zelfs een hele nieuwe tunnel.

Is ook niet gratis. In totaal wordt er maar liefst één miljard euro uitgetrokken om dit project niet te laten ontsporen.

Dus als je binnenkort weer eens vertraging hebt, wees dan niet boos. Het is voor je eigen bestwil. En rond 2020 is het ook allemaal weer klaar en trein je als nooit tevoren.

Meer lezen over dit project? ProRail heeft een enorm handy-dandy kaartje met alle aanpassingen. Die vind je hier.

Ga het gesprek aan ( comments)